انواع شیرخشک چیست؟

انواع شیرخشک چیست؟


چند نوع شیرخشک در بازار هست؟ کدام شیرخشک بیشتر مواد تغذیه ای مورد نیاز کودکان را تأمین می‌کند؟ بهترین شیرخشکی که  به کودک می‌توان داد کدام است؟ والدینی که تغذیه با شیرخشک را برای فرزندشان انتخاب می‌کنند بهتر است. پاسخ این سؤالات را بدانند. با مطالعۀ این مطلب می‌توانید به پاسخ سوالات خود دربارۀ انواع شیرخشک که می‌توان بر اساس مواد تشکیل‌دهنده و فرم و شکل شیرخشک موجود در بازار باشد آشنا شوید.

انواع شیرخشک بر اساس مواد تشکیل‌دهنده

برای پاسخ به نیاز‌های هر کودک، نیاز است شیرخشک خاصی استفاده شود. به همین دلیل، انواع مختلفی از شیرخشک‌ها با ترکیبات و ویژگی‌های‌ متفاوت ساخته شده است . پزشک کودک می‌تواند متناسب با شرایط فرزندتان، شیرخشک مناسب را استفاده کنید. انواع شیرخشک بر اساس مواد تشکیل‌دهنده این گونه طبقه بندی می شود :

 

شیرخشک HA  یا هایپوآلرژنیک

ممکن است بعضی کودکان به پروتئین‌های شیرخشک آلرژی داشته یا در جذب مواد مغذی مشکل داشته باشند. این مسئله در بین نوزادان زودرس شایع تر است. در بعضی شیرخشک‌ها پروتئین‌های موجود در شیر طوری پردازش شده‌ اند که هضم آن برای این کودکان آسان باشد. این شیرخشک‌ها که هایپوآلرژنیک نام می‌گیرد به سه دسته تقسیم می‌شود که با اسامی هیدرولیز،  نیمه‌هیدرولیزو شیرخشک‌ بر پایۀ آمینواسید شناخته می‌شود و در هر کدام از این شیرخشک‌ها، پروتئین‌ها تا میزان خاصی شکسته شده است تا هضم‌ آن برای کودک آسان باشد.

بنابراین بسته به وضعیت کودک شما ممکن است پزشک هر کدام از این شیرخشک‌ها را برای کودک شما تجویز کند. اگر کودک شما عارضه‌ای پوستی مانند اگزما داشته باشد نیز، ممکن است پزشک شیرخشک‌های هایپوآلرژنیک را پیشنهاد کند.

شیرخشک بر پایۀ شیر گاو

مادۀ اصلی اغلب شیرخشک‌هایی که امروزه موجود است شیر گاو است. اغلب کودکان تا یک‌ سالگی قادر به هضم‌ کردن پروتئین شیر گاو نیستند، بنابراین پروتئین موجود در این نوع شیرخشک تغییر داده می‌شود تا هضم آن برای کودک آسان باشد. این شیرخشک‌ دارای روغن‌های گیاهی،  مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز کودکان است و در اغلب مواقع با آهن غنی شده است. از آهن جایی که این نوع شیر خشک میزان مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی را دارد اغلب کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند یا در کنار شیر مادر، شیرخشک را به صورت مکمل غذایی می‌خورند، از این نوع شیرخشک استفاده می‌کنند . در صورتی که کودک شما به موقع متولد شده و دارای وزن مناسب بوده و هیچ مشکلی نداشته  باشد، احتمالاً پزشک در ابتدا این نوع شیرخشک را به شما پیشنهاد می‌کند.

شیرخشک بر پایۀ سویا

این نوع شیرخشک از روغن‌های گیاهی ، پروتئین‌های سویا ، نشاستۀ ذرت یا ساکارز ساخته شده و گاهی با آهن غنی شده است. پروتئین‌های گیاهی درون این شیرخشک تا حد امکان تغییر داده شده است تا برای هضم کودک آسان باشد. به یاد داشته باشید اگر کودکتان به شیرخشک مبتنی بر شیر گاو حساسیت داشته باشد ممکن است شیرخشک مبتنی بر سویا را نیز نتواند مصرف کند. برای مثال، اغلب کودکانی که آلرژی شیر گاو مرتبط با ایمونوگلوبولین E دارند به پروتئین سویا هم حساس هستند ، پس بهتر است بدون تجویز پزشک شیرخشک بر پایه سویا استفاده نگردد. شیرخشک بر پایۀ سویا گزینۀ مناسبی برای خانواده‌های گیاهخوار می باشد. علاوه بر این برخی دلایلی که ممکن است شما شیرخشک بر پایۀ سویا را مصرف کنید موارد زیر است:

انواع شیرخشک چیست؟

انواع شیرخشک چیست؟

کمبود گذرای لاکتوز: نداشتن تحمل لاکتوز به طور موقت که به علت عفونت در دستگاه گوارش ایجاد شده است که علائم آن  می‌تواند  نفخ شکم و دردهای دل کودک ، مشکل اسهال، تهوع یا استفراغ و بازگشت اسید معده به مری باشد.

گالاکتوزمی: یک نوع اختلال ارثی نادر می باشد که در آن بدن فرد توان شکستن و تجزیۀ گالاکتوز را که نوعی قند موجود در شیر برای تولید انرژی استٰ را ندارد.

کمبود مادرزادی لاکتوز: این مسئله یک اختلال مادرزادی بسیار نادر بوده و در آن آنزیمی که لاکتوز قند را در بدن می‌شکند، در بدن کودک خیلی کم وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد. این مشکل با علائم ناتوانی تحمل لاکتوز در کودک مشخص ‌شود و ممکن است مشکلی تهدیدکننده برای زندگی نوزاد باشد.

شیرخشک فاقد لاکتوز LF

ناتوانی تحمل لاکتوز یا ناتوانی در هضم لاکتوز در نوزادان خیلی نادر اتفاق می‌افتد. همچنین بعضی نوزادان ممکن است در یک بازه ای محدود نتوانند لاکتوز را به‌ خوبی هضم کنند و دچار مشکلاتی شوندو در این صورت متخصص اطفال کودک با بررسی کودک شما شیرخشک سویا یا شیرخشک‌هایی که به جای لاکتوز حاوی قندهایی مانند شربت ذرت است تجویز می کند.

شیرخشک مخصوص نوزادان زودرس یا کم‌وزن

نوزادان زودرس یا کم‌وزن معمولا نسبت به نوزادان کامل نیاز بیشتری به کالری و دیگر مواد غذایی دارند .شیرخشک مخصوص این نوزادان معمولاً حاوی پروتئین و کالری بیشتری نسبت به شیرخشک‌های دیگر است. همچنین دارای نوعی چربی به نام تری‌گلیسرید دارای زنجیرۀ متوسط است که آسان‌تر جذب می‌شود. در برندهای مختلف این نوع شیرخشک، مقدار تری‌گلیسرید دارای زنجیرۀ متوسط مختلف است و باز هم متخصص اطفال می‌تواند در انتخاب برند مناسب فرزندتان به شما راهنمایی کند.

شیرخشک متابولیک

این نوع شیرخشک برای کودکان با بعضی عارضه‌ها که به تغذیۀ خاصی نیاز دارند تولید می‌شود. در ایران برای هر فردی که به شیرخشک‌های متابولیک نیاز داشته باشد، سهمیۀ خاصی تعیین می‌شود. اگر کودک شما طبق نظر پزشک نیاز به شیرخشک متابولیک داشته باشد، می‌توانید با ثبت‌نام در سامانۀ مربوط و پر کردن فرم اطلاعات ،شیرخشک فرزندتان را دریافت کنید.

شیرخشک‌های ویژه

روزانه شیرخشک‌های جدیدی وارد بازار می‌شود. در اغلب موارد نسبت پروتئین‌های این نوع شیرخشک‌ها شبیه شیر مادر است و دارای ترکیبات ویژه‌ای نسبت به سایر شیرخشک‌ها هستند. شیرخشک‌های ویژه اغلب این وعده را به مادران می‌دهد که به گوارش کودکان و رفع مشکلاتی مثل کولیک نوزادی کمک خواهد کرد. دستگاه گوارش کودکان در شش ماه اول زندگی‌شان می‌تواند سازگاری زیادی را انجام دهد. این شیرخشک‌ها عموماً گران‌تر از سایر شیرخشک‌هاست .پس بهتر است قبل از خرید و انبار کردن این نوع شیرخشک‌ها برای فرزندتان اجازه دهید پزشک کودک تعیین کند که او به چه شیرخشکی نیاز دارد.

انواع شیرخشک بر اساس شکل و فرم

شیرخشک‌ها چند شکل دارد که معمولا دو شکل آن در بازار بیشتر موجود است. این دو مدل معمول‌تر می‌تواند به شکل‌های زیر باشد:

شیرخشک مایع یا شیر مصنوعی مایع

شیر مایع نوزاد راحت‌ترین نوع شیرخشک برای استفاده می باشد و نیازی به مخلوط کردن و اندازه‌گیری ندارد، فقط کافی است درش را باز کنید و در یک شیشه‌شیر یا لیوان بریزید و به کودک بدهید. هنگام خرید، داروخانه این نوع شیرخشک‌ها را از یخچال یا محل نگهداری خاصی به شما می‌دهند و پس از باز شدن نیز طول عمر کمی دارند و باید طی ۴۸ ساعت مصرف شوند. چون هر قوطی شیر مایع را فقط یک بار می‌توان استفاده کرد، به همین دلیل باید به تعداد خریداری شود .

شیرخشک پودری

احتمالاً زمانی که واژۀ شیرخشک را می‌شنوید تصویر این نوع شیرخشک در ذهنتان تداعی می شود. شیرخشک پودری اقتصادی‌ترین نوع شیرخشک و به دلیل تولید زبالۀ کمتر بیشتر با محیط زیست سازگار می باشد. این نوع شیرخشک فضای نسبتاً کمی را هنگام حمل و نقل می‌گیرد، زیرا یک عدد از آن برای معملا یک ماه، غذای کودک شما را تأمین می‌کند. آماده کردن شیرخشک پودری زمان می‌برد و باید دستورات روی هر قوطی خاص شیرخشک را دقیقاً دنبال کنید تا بتوانید آن را برای غذای کودکتان آماده کنید.

 

دیدگاهی نیست ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *