مزایا و معایب شیر خشک نسبت به شیر مادر برای نوزاد چیست ؟

مزایا و معایب شیر خشک نسبت به شیر مادر برای نوزاد چیست ؟


از سوالات دغدغه شده برای مادران باردار و مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند تغذیه نوزاد با شیر خودشان و شیر خشک می باشد . از این رو برای دانستن مزایا و معایب استفاده از شیر خشک برای نوزاد دلبندتان قبل از هر گونه اقدامی می تواند شما را در گرفتن تصمیم درست تر راهنمایی کند از این رو با ما در ادامه مطلب همراه باشید .

مزایا و معایب شیر خشک برای طفل

با این‌که شیرمادر مزایای خود را دارد، هیچ شکی نیست که شیرخشک هم می‌تواند مواد ضروری را برای کودک فراهم آورد. در حالی‌که استفاده از شیرخشک‌های تجاری معایبی دارند، اما انتخاب شیرخشک مزایای مخصوص به‌خود را نیز داراست. ولی یک چیز روشن است: وقتی مادر تصمیم می‌گیرد به فرزند خود شیرخشک بدهد، باید سر تصمیم خود بماند و بر تغذیه و نزدیکی با فرزند خود تمرکز کند و احساس گناه نداشته باشد.

مزایا و معایب شیر خشک نسبت به شیر مادر برای نوزاد چیست ؟

مزایا و معایب شیر خشک نسبت به شیر مادر برای نوزاد چیست ؟

مزایا: افراد دیگر هم می توانند نوزاد را با شیر تغذیه کنند

به این دلیل که شیرخوار از شیر مادر تغذیه نمی‌کند، لازم نیست همیشه با او باشد. وقتی شیرخوار از شیر مادر تغذیه می‌شود. اما با شیشه، هرکسی می‌تواند به او غذا بدهد و این به مادر آزادی عمل بیشتر و بهتری می‌دهد.

مزایا: نیازی به دقت در رژیم غذایی مادر نیست

مادری که به فرزند خود شیرخشک می‌دهد لازم نیست نگران مصرف الکل ، قهوه یا کالری باشد. مادر شیرده می‌بایست روزانه ۵۰۰ کالری بیشتر استفاده کند، بنابراین کم‌کردن وزن بارداری زمان بیشتری برده و سخت‌تر خواهد شد. مادری که از شیرخشک استفاده می‌کند می‌تواند زودتر به عادات قبل از بارداری خود بازگردد.

مزایا: راحتی

هرکسی می‌تواند به کودکی که شیرخشک می‌خورد غذا بدهد، چه مادر باشد، چه پدربزرگ ، پدر و مادربزرگ یا پرستار. این سهولت به والدین اجازه می‌دهد وظیفه غذا دادن را با یکدیگر شریک شوند .همچنین اگر شیرخوار در محیط عمومی گرسنه شود، می‌توان بدون نگرانی از حریم شخصی با شیشه به او شیر داد. شیرخشک مخلوط‌ شده، می‌تواند به مدت ۲۴ ساعت در یخچال باقی بماند، اما در دمای اتاق نباید بیش از یک ساعت نگه داشته شود.

مزایا: عدم محدودیت برای مادر

از آن‌جا که ذرات زیادی از طریق شیر مادر منتقل می‌شود، مادران شیرده باید به مایعات و نوع غذا مصرفی خود توجه ویژه‌ای نشان بدهند. ولی مادری که به فرزند خود شیرخشک می‌دهد می‌تواند هرچه دلش خواست بخورد یا بیاشامد. مادران شیرده همچنین باید مراقب داروهایی که مصرف می‌کنند باشند، چراکه مواد دارویی نیز از راه شیر منتقل می‌شود. مادرانی که به فرزندان خود شیرخشک می‌دهند می‌تواند بدون نگرانی از اثر داروها بر شیرخوار، دارو را مصرف کنند.

معایب: ترکیب شخصی ندارد

شیرخشک‌های تجاری با ترکیب پیچیده‌ای از چربی  ،پروتئین، قند و ویتامین‌ها ساخته شده‌اند. بااین‌که طوری ساخته شده‌اند که مشابه شیر مادر باشد، اما هرگز بطور کامل مثل آن نمی شود، چون شیر هر مادر با مادر دیگر کمی‌ متفاوت بوده و نیازهای شخصی هر شیرخوار را بطور خاص برطرف می‌کند. علاوه بر این، شیرخشک بر خلاف شیر مادر فاقد آنتی‌بادی است که از شیرخوار در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کند.

معایب: مشکلات گوارشی

با این‌که شیرخشک و شیر مادر پروتئین‌های مشابهی دارند، اما نسبت آن‌ها متفاوت است. شیر خشک مقدار زیادی پروتئین کازئین دارد و‌ می‌تواند به‌خاطر این پروتئین کازئین برای معده و روده شیرخوار مشکل‌ساز باشد. این مشکلات گوارشی می‌تواند باعث تولید گاز و نفخ شود.

معایب: هزینه

شیر مادر رایگان است، اما دیگری می‌تواند کاملا پرهزینه باشد. شیرخشک پودری ارزان‌ترین است، اما شیرخشک‌های آماده مصرف از همه گران‌تر است. شیرخشک‌های تخصصی، نظیر سویا یا ضدحساسیت نیز از انواع معمولی آن گران‌تر است. برآورد وبسایت سازمان بارداری آمریکا در سال ۲۰۱۳ این بود که شیرخشک می‌تواند بسته به نوع و مارک آن ماهانه ۵۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه داشته باشد.

حال که از مزایا و معایب شیر خشک به طور کامل مطلع شده اید، بدون شک می توانید بهتر و عاقلانه تر درمورد خود فکر کرده و تصمیم گیری کنید.

 

دیدگاهی نیست ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *