پودر آب پنیر چیست ؟ طرز تهیه و چگونگی مصرف آن

پودر آب پنیر چیست ؟ طرز تهیه و چگونگی مصرف آن


با دیدن و شنیدن نام پودر آب پنیر این سوال در ذهن پیش می آید که واقعا پودر آب پنیر چیست ؟، معمولاً در زمان تولید پنیر خانگی همیشه مقدار زیادی ماده زرد رنگ مشاهده می‌شود که به اشتباه آن را دور می‌ریزیم. در واقع این ماده یک منبع غنی از کلسیم، پروتئین،  مواد آلی و … است. خود آب پنیر ماندگاری کمی دارد به همین دلیل آن را به پودر تبدیل می‌کنند تا بتوان برای مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کرد.فواید زیادی در ارتباط با مصرف پروتئین پودر آب‌ پنیر وجود دارد و محققان به طور مداوم خواص درمانی احتمالی جدیدی پیدا می‌کنند .پودر آب پنیر، پروتئین وی، پودر آب ماست یا ماء الجبن یک نوع مکمل غذایی است که از فرآیند خشک کردن آب جدا شده از شیر، بعد از فرآیند تولید پنیر، حاصل می شود. شیر از دو کازئین ، پروتئین و آب پنیر ( Whey ) ساخته شده‌ است.

روش‌های مختلفی برای تبديل ماده زرد (آب پنیر) به پودر وجود دارد كه همين موضوع باعث پديد آمدن انواع مختلفی از اين پودرها شده است.

با توجه به خواص پودر آب پنیر می توان آن را به صورت آماده یا در خانه تهیه کرد.

پودر آب پنیر

پودر آب پنیر

طرز تهیه پودر آب پنیر:

پروتئین آب پنیر تولید شده از شیر گاو به طور معمول به سه شکل غالبا تولید می‌شود:

پودر آب‌ پنیر کنسانتره (WPC)

کنسانتره  ارزان‌ترین و رایج‌ترین نوع تولید است. به طور معمول سطح چربی و کلسترول کم (اما هنوز هم قابل توجه) دارد. اين نوع در مقایسه با سایر اشکال پروتئین آب پنیر، از نظر کربوهیدرات‌ها به شکل لاکتوز غنی‌تر هستند.

پودر آب پنیر ایزوله (WPI)

این نوع به جهت از بین بردن همه ی چربی‌ها و لاکتوز بیشتر فرآوری می‌شود.

پودر آب پنیر هیدراته (WPH)

پودر آب پنير هيدراته، طعم و بوی نامطلوبي دارد؛ اما سریع‌تر از بقيه انواع جذب شده و به هضم زيادي نياز ندارد. این نوع در مکمل‌های پزشکی و شیر خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرز تهیه پودر آب پنیر در خانه

هم چنین طرز تهیه آن بسیار آسان است. برای طرز تهیه پودر آب پنیر کافی است 1 لیتر شیر را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن یک استکان سرکه خرما، سرکه انگور یا آبلیمو به آن اضافه کنید. آن را 1 تا 2 ساعت کنار بگذارید تا شیر بریده و دلمه شود. آن را داخل کیسه پارچه ای بریزید و آب حاصل که همان آب پنیر است را جدا کرده و مصرف کنید.

امروزه با بیشتر شناخته شدن این پودر در میان همه سنین، میزان استفاده از آن به عنوان یک معجون طلایی خانگی در سراسر جهان افزایش یافته است.

چگونگی مصرف پودر

آب پنیر در گذشته در طب سنتی بسیار از آن یاد شده از نوشیدنی های شفابخش محسوب می شده است. پودر آن را می توان با یک نوشیدنی مانند شیر، شیر سویا، آب‌میوه یا میوه‌هایی مانند موز، انبه، عسل یا وانیل مخلوط کرد و طعم موردعلاقه‌ی خود را ساخت.

خواص مختصری از پودر آب پنیر

از مهمترین مشخصات این پودر،  هضم آسان ،حلال بودن ، دانسیته و ویژگی های میکروبی و وجود لاکتوز به فرم کریستالی است که باعث حفظ کیفیت محصول شده و از جذب رطوبت در آن جلوگیری می کند. پروتئین پودر آب پنیر یک پروتئین کامل حاوی تمامی ۹ آمینو اسید ضروری است و هیچ عوارض جانبی ندارد.

همچنین دارای سطح لاکتوز بسیار پائینی است. پودر آب پنیر برای سالمندان نیر مفید است زیرا دارای املاح فراوان بوده، اثر آنتی اکسیدانی فوق العاده دارد و سبب رشد و تقویت استخوان ها نیز می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایا و خواص پودر آب پنیر به طور کامل  آشنا شوید.

 

دیدگاهی نیست ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *