شیر خشک پر چرب

شیر خشک پر چرب


از شیر خشک پر چرب در ساخت و تولید انواع بستنی، پنیر ، شکلات‌ها و شیرینی استفاده می‌شود. بهتر است بدانید یکی از ترکیباتی که به انواع مواد خوراکی، همچون شیرهای بازسازی‌شده، بستنی ، ماست ، برخی از انواع پنیرها، برخی شیرینی‌ها، بیسکوئیت،  پفک، اسنک، سوسیس و کالباس ، انواع شکلات و غذای کودک اضافه می‌شود، شیر خشک است. وقتی که روش خشک‌کردن شیر و کیفیت آن مناسب باشد، می‌تواند ارزش غذایی مطلوبی داشته باشد. پس باور اینکه محصولات حاوی شیر خشک، محصولاتی بی‌ارزش و نامرغوب هستند نادرست می باشد.

بدانید که شیر خشک، از همان شیر مایع تهیه شده، با این تفاوت که آن را حرارت می‌دهند و اجازه می‌دهند رطوبت آن تبخیر و محصول تغلیظ شود. بنابراین آن‌ها را در خشک‌کن‌های مخصوصی که دارای انواع متفاوتی هستند، ریخته و به این صورت پودری می‌شوند و به این ترتیب قابلیت ماندگاری بسیار بیشتری پیدا می کند.

علاوه بر این‌ها با افزودن شیر خشک پر چرب به محصولات گوناگون، چه لبنی و چه غیرلبنی می‌توان طعم و قوام بهتری به محصول بخشید. حتی در مواردی باعث افزایش ارزش غذایی محصول خواهد شد. مصرف شیر خشک می‌تواند در محصولاتی مثل کلوچه و کیک ، که آرد موجود در آن‌ها کم‌ترین مقدار سبوس و ارزش غذایی را دارا هست، موجب ایجاد رنگ قهوه‌ای و افزایش ریزمغذی‌ها می شود.

در حال حاضر شیر خشک پر چرب در صنعت، نسبت به نوع استفاده از آن، بیشتر به روش‌های پاششی یا غلطکی تولید می‌شوند. شیر خشک در فرآیندهای حرارتی در مقایسه با شیر تازه دچار کاهش کیفیت می‌شوند‌. از این رو ویتامین‌های آن نیز کاسته شده، و محصول طعمی پختگی به خود می گیرد. در نهایت نباید انتظار ارزش تغذیه‌ای و کیفیت شیر تازه را از شیر خشک داشت. نکته مهم و قابل توجه نیز این است که شیرهای موجود بازسازی‌شده در بازار دارای چند نوع هستند. از مخلوط شیر خشک چرب و آب ، شیر بازساخته به وجود می‌آید.

شیر خشک پر چرب

شیر خشک پر چرب

مواد تشکیل‌ دهنده شیر خشک پر چرب

از آن جا که حرارت باعث تخریب بعضی ترکیبات حساسیت‌زا می‌شود،شیر خشک پر چرب دارای این مزیت است که در مقایسه با شیر تازه باعث مشکلات گوارشی کم‌تری می‌شود. به شما توصیه می‌شود در صورتی که قصد مصرف شیر مایع را دارید، برای این که نفع بیشتری از خواص تغذیه‌ای شیر ببرید، از آن دسته شیرهایی که فاقد شیر خشک هستند استفاده کنید.

در نهایت به مندرجات روی بسته‌بندی شیرها دقت فرمایید. البته ناگفته نماند شیرهایی که از ترکیب آب و شیر خشک تهیه شده‌اند، از بو و طعمی مخصوص آن‌ها می‌توان تشخیص داد. این را نیز بدانید که شیرهای بازسازی‌شده‌ای که در بازار موجود هستند، دارای چند نوع گوناگون می‌باشند. از ترکیب شیر خشک بدون چربی، روغن حیوانی و آب ، شیر باز آمیخته تولید می‌شود.

شیر تعدیل‌یافته از ترکیب شیر گاو ، آب و شیر خشک تهیه می‌شود. همچنین شیر جایگزین شده نیز از ترکیب آب، روغن نباتی و شیر خشک بدون چربی تولید می‌شود. در صورتی که شیر به هر طریقی با شیر خشک بازسازی شده باشد، حتما باید در قسمت ترکیبات بر روی بسته‌بندی محصول درج شود. در غیر این صورت، تولید و توزیع آن غیراخلاقی بوده و درست نیست. اگر بخواهیم ارزش غذایی شیر خشک نوزادان، با شیر خشکی که در محصولات غذایی اضافه می‌شود را با هم قیاس کنیم، قطعاً این دو با یکدیگر فرق دارند، و در واقع شیر خشک شیرخواران غنی‌تر می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد، تولیدکنندگان برای این که شیر خشک را به شیر مادر بسیار نزدیک کنند، مقادیری از آنزیم و ریز مغذی‌ها به آن اضافه کرده، و از لحاظ بهداشت نیز سخت‌گیری‌های خاصی را اعمال می‌کنند. بنابراین بهتر است بدانید شیر خشکی که در صنایع غذایی استفاده می شود، معمولا از انواع کم چربی یا بدون چربی می‌باشد، و هیچ ماده افزودنی به آن اضافه نمی گردد.

دیدگاهی نیست ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *