پنیر

پنیر


پنیر یکی از گونه‌های لبنیات است که به‌طور گسترده‌ای در صدها نوع مختلف، از شیر تهیه می‌شود. اغلب افراد تاکنون میزان پنیر زیادی خورده‌اند اما ممکن است انواع مختلف آن را امتحان نکرده باشند. بیش از ۱۵ هزار نوع پنیر تا به امروز کشف شده که می‌توانید امتحان کنید . پنیر می‌تواند طعم غذا را کاملا متحول کند .شما می‌توانید انواع متنوع  پنیر را همراه با صبحانه و یا غذاهایی مانند پیتزا و… میل کنید.. هر یک از پنیرها مشخصات و یا هدف منحصربه‌فرد خود را دارند و تعویض انواع پنیر با دیگری می‌تواند تفاوت بزرگی در یک غذا ایجاد کند.

پنیر قدمت و فواید زیادی دارد و ریشه آن به دوران قبل از تاریخ برمی‌گردد. اطلاعاتی از اینکه چه کسی و در کجا پنیر را اختراع کرده در دست نیست. شیر گاوها و احتمالا شیر حیوانات دیگر، در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد برای تهیه پنیر استفاده می‌شد. یونانیان و رومی‌های باستان پنیر را می‌شناختند و برای آن ارزش قائل بودند.

پنیر یک غذای مغذی است که از انعقاد شیرگاو، گاومیش، شتر، بز و گوسفند تشکیل می‌گردد. البته در تهیه پنیرها فرایندهای دیگری هم به کار برده می‌شود تا پنیر، قابل خوردن باشد. در واقع عدم استفاده سریع از شیر، شیر به پنیر تبدیل می گردد. در این مواقع، شیر ترش می‌ شود، کشک اسیدی تشکیل می‌دهد که آب پنیر را آزاد می‌کند و مایعی آبکی حاوی ترکیبات محلول و نیمه جامد یا پنیر تازه ایجاد می‌کند. عناصر مختلفی وارد شیر می‌شود که باعث جامد شدن شیر و جدا شدن آن به پنیر و آب پنیر می‌شود.

اگر شما هم عاشق خوردن پنیر هستید و نمی‌توانید آن را از غذای روزانه خود حذف کنید، پیشنهاد می‌کنید با ما همراه باشید تا انواع مختلف این خوراکی خوشمزه را با هم بررسی کنیم.

پنیر

پنیر

انواع پنیر

پنیر موزارلا (Mozzarella)

موزارلا، پنیر  سفیدی است که دارای رطوبت بالا است. منشا این پنیر ایتالیا است و معمولا از شیر گاو ایتالیایی تهیه می‌شود. این پنیر، میزان سدیم و کالری کمتری نسبت به بقیه پنیرها دارد.

 

پنیر بلو (Blue)

پنیر آبی از شیر گاو، بز یا گوسفندی تهیه می‌شود. رنگ این پنیر معمولا سفید با رگه‌ها و لکه‌های آبی یا خاکستری است. قالبی که برای ایجاد پنیر آبی استفاده می‌شود بوی متمایز و طعمی تند به آن می‌دهد.

پنیر فِتا (Feta)، یکی از بهترین انواع پنیر

فتا یک پنیر نرم، سفید و نمکی بوده که در اصالت آن یونانی است. این پنیر معمولا از شیر بز یا گوسفند تهیه می‌شود. شیر گوسفند به فتا طعمی تند می‌دهد، در صورتی‌ که پنیر فتای بز، ملایم‌تر است.

پنیر بِری (Brie)

این پنیر در کشور فرانسه تولید می‌شود و بافتی  خامه‌ای و نرم دارد. طرز تهیه این پنیر باعث ایجاد طعم ملایم آن می‌شود و آن را بسیار لذیذ می‌کند.

پنیر خامه‌ای

پنیر خامه‌ای یکی از انواع پنیر بوده که در میان افراد، بسیار محبوب است. این پنیر،  صاف و نرم است که با خامه یا مخلوط شیر و خامه درست می‌شود.

پنیر خامه‌ای را می‌توانید برای مصارف مختلف استفاده کنید. شما می‌توانید آن را با نان و سبزی و… بخورید. همچنین می‌توانید با مخلوط کردن آن با سبزیجات، آن را همراه با تخم مرغ یا املت بخورید.

پنیر کوتِیج (Cottage)

پنیر کوتیج نیز یک پنیر نرم و سفید است که از کشک شل شیر گاو تهیه می‌شود. بسیاری از افراد معتقدند که این پنیر برای اولین بار در ایالات متحده تولید شده است.

پنیر ریکوتا (Ricotta)

ریکوتا یک پنیر ایتالیایی است که از قسمت‌های آبکی شیر گاو، بز، گوسفند یا گاومیش آبی ایتالیایی تهیه می‌شود و یا از تولید پنیرهای دیگر باقی می‌ماند.

ریکوتا بافتی

پروتئین موجود در پنیر ریکوتا بیشتر آب پنیر است. این پروتئین حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است که انسان باید از انواع پنیر یا غذاها به دست آورد

پنیر پارمزان، یکی از محبوب‌ترین انواع پنیر

پارمزان پنیر سفتی است که باید قبل از استفاده، رنده شود. این پنیر، طعمی شور و خوش ‌طعم دارد. این پنیر از شیر خام و غیر پاستوریزه گاو تولید شده است که برای حداقل ۱۲ ماه باید بماند تا کهنه شود.

پنیر سوئیسی

همان‌طور که از نام این پنیر مشخص است اصالت سوئیسی دارد. این پنیر که بافت تقریبا سفتی دارد معمولا از شیر گاو تهیه می‌شود و طعم ملایم و شوری دارد.

پنیر چدار، یکی از لذیذترین انواع پنیر

پنیر چدار نیز یک پنیر با بافت و نیمه خامه‌ای بوده و یک خوراکی پرطرفدار از انگلستان است. این پنیر، ساخته شده از شیر گاو است که برای چندین ماه، نگهداری می‌شود و ممکن نیمه سفت است به رنگ سفید، مایل به سفید یا زرد باشد.

پنیر گودا

این پنیر جزو محبوب‌ترین انواع پنیر است رنگ زردی دارد و رنگ آن با توجه به روش تولید این پنیر می‌تواند ملایم تا تند و تیز باشد.

مهم‌ترین خواص پنیر برای سلامتی

پنیر، منبع عالی چربی، کلسیم و پروتئین است. همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و B12 به همراه روی، فسفر و ریبوفلاوین است. پنیرهم چنین، منبع اسید لینولئیک مزدوج (CLA) است

چربی‌های امگا ۳ برای سلامت قلب و متابولیسم بدن مفید هستند. مصرف پنیر می‌تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده و از ابتلا به کمبود مواد مغذی، جلوگیری کند.

در مطالب آینده به شرح کامل تری از انواع پنیر می پردازیم.

دیدگاهی نیست ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *